(2014. 03. 29., Krajcár söröző,
Cluj Napoca,
Dobás Kata, Borbély András)
RADIKÁLIS |
KONZERVATÍV | ||||
népi | arisztokratikus | demokrata |
keresztény |
||
mimetikus |
Vörösmarty Mihály Ady Endre James Joyce Szentkuthy Miklós Mészöly Miklós Nemes Nagy Ágnes Gion Nándor Juhász Ferenc Kukorelly Endre Vincze Ferenc Bartók Imre Serestély Zalán |
Pázmány Péter Kossuth Lajos Arany János Móricz Zsigmond Dsida Jenő Krúdy Gyula Kaffka Margit Füst Milán Nagy László Esterházy Péter Kovács András Ferenc Térey János Orbán János Dénes Lövétei Lázár László Korpa Tamás G. István László Ganxta Zolee |
Jókai Mór Honoré de Balzac Vajda János Szilágyi Domokos Szilágyi István Balla D. Károly Kemény István Cseh Tamás Parti Nagy Lajos Balázs Imre József Selyem Zsuzsa Varga Mátyás |
Borbély Szilárd Tar Sándor Lev Tolsztoj Széchenyi István Friedrich Nietzsche |
Édesanyám I. Hugolin atya Oravecz Nóra |
RADIKÁLIS |
KONZERVATÍV |
||||
népi |
arisztokratikus |
demokrata |
keresztény |
||
performatív |
Rózsa Sándor John Keats Csáth Géza Petri György Hervay Gizella Bodor Ádám Bartis Attila Dante Novalis Kierkegaard F. M. Dosztojevszkij Édesapám I. |
Balassi Bálint Berzsenyi Dániel Petőfi Sándor Kassák Lajos Pilinszky János Tandori Dezső Bánki Éva Barnás Ferenc |
Csokonai Vitéz Mihály Kemény Zsigmond Kosztolányi Dezső Radnóti Miklós Kertész Imre Fodor Géza Visky Zsolt Virginia Woolf Molière F. Hölderlin Édesanyám II. |
József Attila Nádas Péter W. Shakespeare |
Édesapám II. Kaláka Együttes |
MEGJEGYZÉSEK
Tudjuk, hogy első olvasásra a látvány iszonytató, ezért a következőket fűzzük hozzá:
– a kategóriák értelmét az alájuk sorolt tartalom adja, nincs értelme előzetes/külsődleges definíciónak, elég a kategórianevek köznapi jelentésének ismerete
– a kategóriák alá sorolt tartalmat “intertextuális asszociációval” generáltuk, ebben szerepe volt a szerző élettörténetének, alkatának, szövegeinek, s természetesen szubjektív nézpontunknak
– mivel az irodalomtörténetek kora lejáróban van, meg kell tanulnunk táblázatokat olvasni. Mi e táblázat poiétikus olvasását javasoljuk: a kategóriák és a nevek nyitott intervallumokat jelölnek, akárcsak egy vers szavai;
– e szubjektív kánonban minden látszat ellenére szigorú rendszerszerűség érvényesül, ám ez a rendszer nem lezárt, hanem adódik a vele való játék során, mintegy önmagát értelmezve és újraértelmezve
– az eligazodásban a következő jóindulatú kérdés segítheti az olvasót: “Miért került vajon az illető ebbe a kategóriába?” A választ az azonos, illetve a különböző kategóriába tartozó nevekre való asszociáció (a hasonlóságok és a különbségek rendszerében való mozgás) fogja megsejtetni, az olvasó rögzült kanonikus előítéleteinek megkérdőjeleződésével karöltve
– a kategória-oszlopok (népi, arisztokratikus, demokrata, keresztény) sorrendjének is jelentősége van, könnyű az átjárás például a mimetikus demokrata és a mimetikus arisztokrata között (ez a magyar demokrácia egyik jellemzője is), s az itt ábrázolt keresztény “vonal” a demokratikusnak eleve feltételét képezné. A népi és az arisztokrata is szoros korrelációban állnak, egymáshoz képest azok, amik. Az arisztokratikus végül is “durván” fogalmazva egy kaszton belüli, zárt demokráciát jelenthetne, performatív változata azonban erősen nyitott a demokrácia felé, noha őrzi valamelyest arisztokratikus vonásait (exkluzivitását?), míg a mimetikus népit, demokratikussága ellenére, éppen a hierarchikus mozzanatokkal való keveredés jellemzi. A két szélső érték, a keresztény és a népi is közel állnak egymáshoz, bár performatívan keresztény magyar szerzőt keveset találtunk (sajnos?), s a mimetikus népinek elég nagy kísértése van a pogány mitologémák felé. Az általunk demokratikusan népinek tekinthető irányt a performatív népi kategória képviseli, ahonnan szép átjárás nyílik a performatív keresztényhez
– a két kategória-sor (mimetikus és performatív) a kategóriaoszlopok letisztultabb, individuálisabb, talán radikálisabb eseteit választja külön az “utánérzésesebb” vagy “meghasonlottabb” változatoktól, bár hangsúlyozzuk, hogy a mimetikus és a performatív esetén is radikalitásról van szó (ami magának a modernnek, érvényesnek is a feltétele a konzervatívval szemben)
– a kategóriaoszlopok és -sorok árnyalatokat próbálnak elkülöníteni, nem címkézni akarnak
– a táblázat irodalmi horoszkópként is használható: kedvenc vagy legtöbbet olvasott szerzőink helyzetéből következtethetünk saját intellektuális beállítódásunkra
– a táblázat szabadon bővíthető további nevekkel, ismerősök neveivel, illetve javasoljuk, hogy társasjátékként, együttalkotásként is használják nyugodtan. Mert bár táblázat, rendkívül interaktív is.