Túlbecsült olaj

Kerecsényi nem érti, mit akarnak már megint ezzel az olajjal.

Egyik nap ezt olvassa az Indexen: „Egy szaúdi kormánytisztviselő szerint a királyság olajtartalékát 300 milliárd hordóval túlértékelték, és az ország képtelen lesz elviselhető szinten tartani a globális igény miatt folyamatosan növekvő olajárat.”

Hát ez jó. Ebben a hónapban sem fogok tankolni.

Gondolja Kerecsényi.

Az bádograktár, ahol Kerecsényi nap mint nap ütvefúróval vízipálmákat szegecsel, szerencsére tömegközlekedéssel is elérhető.

Azok a szemét arabok. Hogy ennyire ne tudjanak számolni.

Gondolja Kerecsényi.

Lerakja a hokedlire a sört, böngészi tovább a monitort.

„A Guardian egyik szakértője szerint elaludtunk a kormánykeréknél, és semmibe vesszük egy, a továbbra is erősen olajfüggő világgazdaságot fenyegető, akár a mostaninál is súlyosabb következményekkel járó válság lehetőségét.”

Mi az, hogy megint csak válság? B…a oda a bádogdobozt Kerecsényi a hokkedlihez. Hát még ebből sem lábaltunk ki!

A válság óta nem veszik a szegecselt, örökzöld viízipálmákat a nyugdíjasok. Egy ideje Kerecsényi nem kap túlórapénzt.

Nézi a sört, fejszámol. A sör literje meg már csaknem olcsóbb.

Nem veszek többé olajat, csak sört.

Gondolja Kerecsényi, hátraveti magát a fotelben, a sör mellé, a hokedlire rakja a lábát.

Kategória: Archívum, Különbekezdés | Címke: , , , | Szóljon hozzá most!

Bibó és az értékharc

Hogy el ne felejtsem, ez most egy linkajánló: mindenkinek ajánlom Vajda Mihály régi Bibó-cikkét.

Bár van egy alaptétele, aminek nem örülök: “Bibó annak ellenére, hogy pontosan látta vagy inkább csak érzékelte a modernitás válságjelenségeit, mélységesen meg volt győződve róla, hogy az erkölcsi rend nemcsak szükséges feltétele egy élhető világnak, hanem jelen is van a világban, s nincsen olyan erő, amely ezt a rendet tartósan alámoshatja” – írja Vajda. Ez szerintem nem a szűklátókörűség jele; hanem inkább – egyszerűen és szimplán – szép. (Nyilván a naivitás is lehet elegáns és banális…) Bibó “látókörűségét” elemzéseinek összetettsége jelzi; és épp ezért attól függetlenül van Bibó, hogy éppen melyik politikai kurzus kapja katuálilsan fel vagy ejti le. A legnagyobb baj az, hogy hozzá kell tennem: sajnos van. Mert nem igazán lehet normális az a nemzet – és nem is az -, amely egy minden ízében, jelképesen és konkrétan múlt századi gondolkodó eszméivel csinál aktuálpolitikát.

Egy kattintás ide a folytatáshoz….

Kategória: Archívum, Különbekezdés | Szóljon hozzá most!

Goethe, a ripők

Újraolvastam a Faustot. A második része: egy megalomán, öntlet pöffeteg gombapora. Az első része: egyszerűen szar. Érdemes lenne tanítani, középszintű íróiskolában, a szerkesztés ellenpéldájaként. Mondjuk, a második órán, amikor arról esik szó, hogy a szövegíró alapproblémája: a megfelelő adagolás. Hogy helyezzük el a részleteket úgy, hogy azok az egész benyomását keltség, mégis maradjon hiányérzet az olvasóban. (A hős például felindultan útnak indul – de nem tudjuk, melyik nőhöz stb.) De hogy három bevezető legyen egy színpadi mű elején, és aztán néhány snittel elintézzük a végét?

Goethe, nincs mese, dilettáns. Nyilván a legprofibb dilettáns. Na és? Sajnos, a Faust attól még Faust, az ötletmag – maga a Mephisztó-motívum – már csak Goethe és Faust nevén marad, akkor is, ha maga a szöveg nincs is megírva. Tessék rehabilitálni Mefisztót!

Kategória: Archívum, Íróiskola | Szóljon hozzá most!

Választások után

Rövid komment: Fidesz-győzelemről beszélünk, de – elkötelezett vidékiként – engedjünk meg egy rövid lábjegyzetet. (Mi is az, hogy “elkötelezett vidéki?” Vidék olyan, mint az asztalfő: ahol én ülök, ott van stb.) Köztudott, hogy az országos politika a kétezer főnél többet számontartó településekig ereszkedik le – nagyjából ez ugyanis a lélektani határ, ahol még megéri politikai állást fenntartani önként jelentkezőknek. A kisebb települések polgármesterei általában vagy kisebb fizetésből, részfizetésből élnek. (A képviselőtestület rendszeres javadalomban, kisebb településen, nem részesül.)

Kistelepülések sorsa: a függetlenek kezében!

És tegyünk még egy észrevételt: nem egy helyen vitte el a voksok nagyobb hányadát független: a politikus jelölt előtt is!

Ez viszont érdekes tapasztalat, és azt hiszem, a demokrácia lényegéről árulkodik. Vidéken nem a kampány, hanem a személyes ismertség dönt. Itt valódi tartalommal bírhat az a szó, hogy: “bizalom” vagy “közismertség” (amiről nem lehet beszélni, arról pletykálni kell, mondja a mucsai wittgenstein). Kérdés, hogy létezhet-e demokrácia “közismertség” nélkül: értsd most a fogalmat a “köz által való tényleges ismertség” értelemben.

Ha rátermettségről, és a rátermettség kiválasztódásáról beszélünk, adok esélyt a vidéknek.

A többit lásd az Új Nautiluson.

Kategória: Archívum | Szóljon hozzá most!

Más fajta háború

"Látható, hogy a természet által produkált lehetőségekhez képest technikai színvonalunk rendkívül alacsony."

"Nemrég készült az Egyesült Államokban egy felmérés, ahol megvizsgálták, hogy az emberek mennyire bíznak a vezető politikusokban, a törvényhozókban, a szabad sajtóban, a nagy cégekben, az egyetemekben és az orvostudományban. Az 1966-tól kezdve kb. tízévenként megismételt vizsgálat egyértelműen azt mutatja, hogy drasztikusan csökken az emberek bizalma a fenti intézményekben. Míg 1966-ban az emberek 70 százaléka bízott az orvostudomány jóindulatában, eredményeiben, ma már csak 23 százalékuk érez így. A szabad egyetemi kutatások célszerűségében és sikerében 1966-ban 61 százalék bízott, ma csak 25. A nagy cégeknek az átlagembert segítő tevékenységében 1966-ban 55 százalék hitt, ma csak 19. A médiumokban akkor 29 százalék bízott (ami nem jó eredmény), most már csak 13. A kormányzatba vetett akkori 41 százalékos bizalom mára 12 százalékra csökkent, míg 1966-ban 42 százalék bízott a törvényhozók előrelátásában és bölcsességében, ma már csak 8 százalék."

Egely György

Egy fontos írás a Kulturális Kreatívok weboldaláról: Egely György cikke, A másodfajú háború.

Ne rágódjunk a megfogalmazáson, szerencsés-e a "másodfajú"; és azon se, hogy Egely mért lépett vissza az LMP-jelöltségtől Budakeszin (szép kis történet lenne, az önkormányzati választás mint a "másodfajú háború" eszköze stb., de most kerülni akarom a dialektikát.)

Hogy függ össze háború és pókfonál? Egely pontos és tömör aforizmája: a háború enmergiaforrásokért folyik. Számtalan példája közül egy a természet által használt technológia: a pókfonál szakítószilárdsága messze meghaladja az ember által előállított legjobb minőségű huzalét, és lényegében akárhányszor sodorható, míg az acélszál legkésőbb száz sodrás után elnyíródik.

Koncentráljunk az erőforrásokra! A legfőbb kérdés, amire évek óta összpontosítok – és lényegében ez a feszültéség élteti úgy-ahogy ezt a blogfolyamot is: hogy lehet az emberi erőforrások átértelmezésével, az emberi erőforrásokról való más gondolkodással lépéselőnyre tenni szert azzal a poszt-ipari társadalommal szemben, amelyben élünk. "Pillanatnyilag más megoldás nem látszik, mint a mai hatalmi struktúráktól független polgárok, az egészség-és környezetvédelemre, a jövőbeli munkalehetőségre érzékeny emberek összefogása, odafigyelése" – írja Egely. Jó lenne pontosítani. Biztos vagyok benne, hogy a helyes léptékű, emberi gazdálkodás jelenthet stabilitást a Föld számára. Illetve, létezik alternatív megoldás is: el lehet hagyni a földet, ahogy a jobb érzésű istenek már el is hagyták.

 

 

Kategória: Archívum | Szóljon hozzá most!

Egy fontos közhely

A barokk: érzéki illusztráció, olvasom és idézem, kivonatosan. Az illusztráció (latin) eredeti jelentése: értelmezés, magyarázás.

Illusztrálni (értelmezni, magyarázni) valamit szoktunk. Mi a barokk illusztráció tárgya? Walter Benjamin kiemeli az időbeliség szerepét A német szomorújáték eredete című tanulmányban: az idő múlása, elröppenése, a lét végessége volna ez a gondolati mag. „A dolgok mulandóságának a belátása és az a gondos iparkodás, hogy a dolgokat átmentsék az örökkévalóságba, egyike az allegória legerősebb motívumainak.”

A legjellemzőbb barokk allegória: a napóra. Leképezni, mérhetővé tenni az eltelő időt. Az idő szakaszolása. (Az idő változásának, áramlásának tapasztalata nem azonos a mérhetővé tételével.) Tagolás, a létfolyam megragadása. Arcot adni az arccal nem rendelkezőnek: de az eredmény nem az eleven arc lesz, hanem a maszk. A barokk allegória végső soron az idő halotti maszkja.

Megragadni a pillanatot? Itt jutunk el a barokk lényegéhez. A barokk a gesztusban ragadja meg az időt. A barokk szobor arckifejezése mindig túlzó. Egy típust jelöl, egy szenvedélyt, egy érzést. Mindig jelöl. A barokk szent: a megváltás eseményét jelöli. De mit kezdünk ma egy ilyen arcképpel? Amikor patetikusnak, idegennek tűnik?

A barokk elemi kérdést vet fel, de hibás választ ad a saját maga által felvetett kérdésre. A válasz hibáját maga az idő: a történelem mutatja meg. A  barokk nagy diadala: a pogányság elsöprése. A török kiűzése Budáról. A protestánsok visszaszorítása. Ezek politikai tettek, egy zavaros korban politikusok és jezsuiták hatalmi harcai. A protestanitzmus olyan kérdést vet fel, amely – úgy tűnik – meghatározó volt a kereszténység szempontjából. Ez az eredetre vonatkozott: miyen az eredeti, értsd: autentikus kereszténység. A kereszténység a protestáns mozgalmakban megerősödött, népmozgalommá vált; az ellenreformációt követően viszont teret veszített. A másik pogánysághoz, az iszlámhoz való viszony szintén kudarcott vallott, ha azt a ma politikájának tükrében figylejük.

Túl sok a gond a barokk körül. A barokkot követő korok eszménye új, más gondolatkörre irányul. A klasszicizmus Rómát fedezi fel ismét, eszménye nem a barokk boltív, hanem az oszlopsor és a timpanon, a szentek szobrai helyett Apollónt és Aphroditét csodálja.

Kategória: Archívum | Szóljon hozzá most!

Omlás

Ezt a linket a linkajánlóba is feltettem, próbálom azt is frissítgetni. Ha szorult helyzetben vagyunk is, mindig van remény:-)

Kategória: Archívum | Címke: , , | Szóljon hozzá most!