Mi lesz veled, undigrundi?

Identitásomat több tényező formálta (nők, apa /anya, tanárok, művészet, konyakmeggy, bringatúra stb.) de az URH és a Kontroll szilárdította meg, még ’86 előtt.

De itt van például ez a Csókolom is, szerintem a legjobb magyar Bítlisz.

De be kell ismernem, hogy mindezt áthúzták a szívemben, váratlan események, például a történelem.

Egy átlós és kontúros, még csak nem is egyenes vonallal.

Jaj, nagyon fáj!!!

Nem én akartam ezt a mozdulatot. Baudrillard megírta, hogy a nyugati értékeket a keleti (vagyis szocialista tömbben sínylődő) értelmiség őrizte meg.

A nyugati értékeknek tehát a keleti tömbbel együtt vége.

Tény, sivárság maradt nyugat helyén, virtuális sivatag, mezopotámia, turáni alföld, takla makán.

Mi lesz veled most már, undigundi?

(Kép: Csókolom, Corvin tető, 2008)

 

 

Kategória: Archívum | Szóljon hozzá most!

Tőzegben tűntek el

Bár tombol a nyár, feltettem egy új linket a Kattanj rá! rubrika alá. Hiteles dokumentumtörténet, magyar valóság stb. (Hallottam, hogy már fénymásolatban is terjed, mint a szamizdatvírus.)

Milyen az igazi Suttyán? Hogy tűnt el Koválek Imre, Szabó Irén? Hogy dolgozik az oknyomozó riporter?

Kérdések és válaszok platóni dialógusba öntve.

 

Dokufotó: ez a túlélő menteni próbálja második világháborúban elesett bajtársának végre megtalált koponyáját.

Kategória: Archívum | Szóljon hozzá most!

Jegyzetlapok

Folytonos, meg-meg újuló öröm: nem nézni szembe a halálfélelemmel! Azzal, hogy minden pillanat utolsó lehet – természetes, emberi önvédelem.

De törékeny.

A váratlannal, a nem remélttel, a bal-esetettel nem számolhatunk.  Épp ezért az kiszámíthatatlanságában van jelen. És milyen könnyen kizökkent közönyünkből, ha a váratlan az életünkbe toppan, és keresztűlhúzza terveinket! (Már be van fizetve a nyaralás Máltán stb.)

Dosztojevszkij a vesztőhely előtt. Biztosra vette, hogy kivégzik, ezért komolyan vette a számolást: hány perce van még hátra. A kegyelmi ítéletet a kivégzőhelyen olvasták fel. Eláradt benne az életöröm, na jó (szójáték: érett öröm:-)

Kivégzésre várva élni, úgy, hogy biztosak lehetünk, nem lesz kegyelem, nem lesz hosszabítás.

A nagy ember jegyzetet, aforizmát ír, mert fontosnak tartja magát. Csak azért nem írni jegyzetet, nehogy egy gesztuson keresztül a nagy emberhez hasonuljunk? Akkor viszont bele kell törődni a jegyzet nélküli szétforgácsolódásba.

“Az emberi tartás, amelyet a klasszikus zene kifejez, mindig ugyanaz, mindig ugyanazon az életismereten alapul, és mindig ugyanarra a fölényre törekszik a véletlennel szemben. Amit a klasszikus zene kifejez, ezt jelenti: az emberlét tragikumának tudata, az emberi sors elfogadása, bátorság, derű.”

Idézet Josef Kecht-től, Hesse Üveggyöngyjátékából.

Mészöly jegyzetei: sajtcédulák, műbőr kötéses kockás füzet, lejárt határidőnaplók. Motívumok: ld. A pille magánya stb.

Kategória: Archívum, Íróiskola | Szóljon hozzá most!

Szelíd intés

First we create our structures. Then our structures create us.”

Winston Churchill

 

Kategória: Archívum | Szóljon hozzá most!

Egy perzsa sakkészletre

Ez van. Fekete, fehér. A fényes bábon

két ujja nyomán kopást találsz, barátom.

De mondd, hol a játszó, a vezér? És mondd már,

ellenfele hol van? Ki sötéttel játszott?

(Rubaiyat Ommar Khajjamnak, melankolikus hangulatban:-) Néhányat írtam mostanában, Szabó Lőrinc fordításával szemben tartom a klasszikus perzsa forma mértékét és rímszerkezetét.)

Kategória: Archívum | Címke: , , , | Szóljon hozzá most!

Dedikálom a Kivezetést

Rég várt álmok teljesülnek! Pénteken (jún. 4.), délután 4-kor dedikálom a Kivezetés a költészetből nyomtatott példányait a Napkút pavilonjánál. Akinek nem jó az időpont, a könyvhöz hozzájuthat hétfőn (jún. 7., 16.30.) a Tátra utcai Klubgalériában (Tátra u. 22 /b., a Jászai térnél). Itt Végh Attilával beszélgetek, új esszékönyvéről. Lesz Apollón, Dionüszosz, klasszika-filologóia, minden. Ide is viszek majd példányokat a saját könyvemből is. Ha valakinek még ez sem jó (:-), akkkor a kiadótól rendelhet.

Kategória: Archívum | Szóljon hozzá most!

A megtört verssor II.

A sortörés tehát mindenképpen vizuális embléma: hiánya mintha eltörölné azt, amit poétikának, és előhívná azt, amit retorikának nevezünk. De láthatjuk, hogy nem önmagában, hanem a nyelvi konstrukcióval, illetve a nyelvi konstrukción alapuló ritmikai szólammal együtt érvényesül! Nézzük az eredeti szövegeket:

Versben bujdosó haramia vagy,
fohászból, gondból, rádszabott sorsból
hirhedett erdőt meg iszalagos
bozótot teremtesz magad köré,
vele fekete éjt, hol fehér
inged is rebegő selyemlidérc,
alkohol szélverte lángja csak,
versben bujdosó haramia vagy…
(Nagy László, Versben bujdosó, részlet)

Csak a vágóhíd melege,
muskátliszaga, puha máza,
csak a nap van. Üvegmögötti csöndben
lemosdanak a mészároslegények,
de ami történt, valahogy mégse tud végetérni.
(Pilinszky János, Passió)

Határokon járok örökké,
mindig csak a határokon;
ami inneni, ami elérhető:
végül is fájni kezd,
fájni, hogy megtudjam az odaátot,
s hazudom is, hogy megtudom,
vár a határokon
a szent hazugság, a remény…
(Szilágyi Domokos, Határok, részlet)

Egy világvégi busz
bemászik a szemhatár
zárt ajtaja alá
kínlódó pléhbogár
berreg a lengő porban
oldalra dől  megáll
lágy bensejét kiontja
(Petri György, Kép)

Mintha fényképet hívtunk volna elő. A sortörés, ez a vizuális bélyeg, önálló értelmezői szerepre tör: az iménti folyamatos sor-szólamainkat tagokra bontja, és ezeket a vizuális tagokat kénytelen- kelletlen értelmi tagokként kezeljük az olvasás során! Ez persze nem azt jelenti, hogy az értelmezés a vizuális sorok tagolását követi – de az biztos, hogy az olvasás értelmi tagolása egyfajta feszültségben áll a vizuális tagoltsággal, és ezek akár össze is csaphatnak az értelmezésben.
És tegyük hozzá: ez az egy, nagyon egyszerű tétel az ilyen típusú szabadvers alapelve. E verstípus sikere, sőt, kissé szigorúan fogalmazva, elburjánzása egy nagyon egyszerű ténynek, a forma kezelhetőségének, alkalmazhatóságának köszönhető. A mondat tartalmi-logikai tagoltsága, amely szembehelyezkedik a vizualitással, akár a legegyszerűbb szövegek esetében is olyan, esetenként egynemű, mégis többdimenziósnak tűnő szöveget teremt, amely bátran megjelenhet irodalmi folyóiratokban.
Nehogy valaki a fenti versek kritikájaként olvassa ezeket a sorokat, itt természetesen nem az ellenpéldákból válogattam! Ennek az elvnek a demonstrálása után kezdődhetne a fenti szövegek elemzése. Nagy László költészetében éppen a Versben bújdosó szemléletmódja jelent szembenézést saját költői világával: az egyetemes és archetipikus mitológia, amely költészetének alapszövete, sajátos értelmezt nyer a nyelvre vonatkozó metaforikában. Pilinszky képalkotásai közül „a vágóhíd… muskátliszaga” és az „üvegmögötti csönd” is elgondolkodtató; a tragikum időtlensége mintha a végtelenített, néma mosakodásban rögzülne. Szilágyi Domonkos versének filozofikus fogalmisága, Petri versének ezzel szemben elvont képisége ragadhatja meg az értelmező figyelmét.

(A szabadvers problémáját éppen csak exponálni sikerült ebben a rövid írásban, és korántsem állítom, hogy ezzel elégedettek lehetünk. Ami miatt így, felvetés formában is fontosnak tartom e gondolatmenet közlését, az az, hogy egy formai és egy tartalmi elv összecsapását, vagyis egyfajta „generáló szabályt” mindennél látványosabban lehet illusztrálni a sortörés könnyen megragadható jelenségében. És néha bizony megesik, hogy a költői techné ennyire egyszerű szabályokban is megfogalmazódik – ha ez nem történne meg, akkor semmi haszna sem lenne a kreatív írás szemináriumoknak.)

Kategória: Archívum, Íróiskola | Címke: , , , , , | Szóljon hozzá most!